Minusta ei ehkä tulekaan luokanopettajaa

2.11.2021

Kuten varmaan moni muukin okalainen, päädyin opiskelemaan luokanopettajaksi silmät kiiluen ajatuksena parantaa maailmaa kasvatuksen avulla. Ajattelin, että luokkahuoneesta käsin on paras tapa vaikuttaa asioihin ja luoda parempaa maailmaa.


Opintojen aikana tätä käsitystä on haastettu sekä opettajien puolesta että oman reflektoinnin kautta. Nimeltä mainitsematon hops-opettajani sanoi jo ensimmäisellä fuksiviikolla, että vain joka kolmas teistä päätyy työskentelemään luokanopettajana, koska monesti alalle hakeutuvilla on alasta liian ruusuinen kuva.

 

Harjoittelussa Helsingin kaupungilla

Itse lähdin selvittämään, mitä kaikkea muuta kasvatus- ja koulutusalalla on tarjota ja hain kesällä 2021 harjoitteluun Helsingin kaupungille. Sain kun sainkin paikan, vaikka olikin haastavaa todistella haastattelussa, miksi luokanopettajaopiskelija haluaa tehdä huvin vuoksi opintojen ohella harjoittelun, josta ei saa edes opintopisteitä. 


Aloitin elokuussa 2021 Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla korkeakouluharjoittelijana. Siellä olen päässyt työskentelemään erityisesti oppivelvollisuuden laajentamiseen liittyvissä tehtävissä, mikä oli itselleni supermielenkiintoinen aihe ajankohtaisuutensa takia. 


Hallinnon harjoittelijana on ollut mielenkiintoista nähdä sitä arkea, jossa kouluja koskeva päätöksenteko tapahtuu. Osallistun esimerkiksi erilaisiin kokouksiin, joissa pohditaan koulutuksen suuntaviivoja ja tehdään kehittämistyötä. Konkreettisimpana tekona pääsin kokoamaan väliraportin, jolla viedään kasvatus- ja koulutuslautakunnalle tietoa oppivelvollisuuden laajentamisesta Helsingissä.


Luokanopettajaopiskelijana koen, että opetusharjoitteluista saatu käytännön kokemus sekä opinnoista saatu teoreettinen osaaminen auttaa ymmärtämään kasvatusta kokonaisvaltaisesti osana yhteiskuntaa, ja antaa täten myös pätevyyden toimia asiantuntijatehtävissä kasvatuksen ja koulutuksen hallinnossa. Kasvatuksen ja koulutuksen historiallisten kehityskulkujen ja ajankohtaisen koulutuspoliittisen keskustelun tunteminen on eduksi hallinnossa, jossa käydään jatkuvaa vuoropuhelua niin koulujen henkilökunnan, kuntapäättäjien kuin ministeriön kanssa.


Alkuun epäilin pätevyyttäni luokanopettajaopiskelijana hallinnon harjoittelussa, mutta tajusin nopeasti, että kasvatuksen ja koulutuksen hallinnossa osaamisestani on nimenomaan hyötyä. Kukapa olisi pätevä kasvatuksen ja koulutuksen asiantuntijatehtävissä, jos ei tuleva opettaja? Helsingin kaupungin hallinnossa olen huomannut, että opettajataustani ei ole mitenkään erikoinen juttu, sillä lähes kaikilla on jotain pedagogista taustaa, joko aineenopettajan, opinto-ohjaajan tai esimerkiksi erityisopettajan opinnoista. Opettajaopintojen tarjoamia hyviä ihmissuhdetaitoja ja laaja-alaista yhteiskunnallista osaamista arvostetaan melkeinpä kaikissa asiantuntijatehtävissä.


Harvemmin meille opinnoissa mainostetaan muita vaihtoehtoja kuin luokanopettajan uraa, ehkä aineenopettajan pätevyyden hankkimista siinä ohella. Totuus kuitenkin on, että meillä opettajaopiskelijoilla on paras pätevyys, kun puhutaan koko yhteiskunnan tasolla kasvatuksesta ja koulutuksesta. Oli se sitten kaupunginhallinnossa, ministeriöissä, järjestöissä tai siellä luokkahuoneessa. 


Sen sijaan meille mainostetaan sitä kaikkein suoraviivaisinta polkua, jossa opintoputkesta putkahdetaan viiden vuoden ja parin opetusharjoittelun jälkeen valmiina luokanopettajina. Löytyy kuitenkin myös muita polkuja. Oli se sitten haahuilua kaupunginhallinnon korkeakouluharjoittelijana, järjestötoiminnassa tai mielenkiintoisiin sivuaineisiin uppoutuneena. Usein pienestä haahuilusta ei ole haittaa. 


Hallinnossa harjoittelun tehtyäni olen saanut täysin uuden näkökulman opetus- ja kasvatusalaan, ja minulla on parempi käsitys siitä, missä kaikki kouluja koskeva päätöksenteko tapahtuu. Uskon, että se tekee minusta myös paremman opettajan. 


Julia Jaakkola
OKAn opinto- ja alumnivastaava


P.S. OKA järjestää luokanopettajien moninaisista urapoluista webinaarin 23.11. otsikolla ”Ei musta tullutkaan luokanopettajaa”. Tervetuloa kuuntelemaan!